Thursday, August 28, 2008

Semangat Merdeka...

Dekat-dekat nak sambut merdeka ni, teringat pada pejuang-pejuang kemerdekaan dulu. Teringat bagaimana mereka berperang melawan komunis dan penjajah. Tengok pulak cerita Paloh, Leftenan Adnan, Sarjan Hassan dll. Cerita orang putih pun ada sepeti Band Of Brothers, Saving Private Ryan, The Thin Red Line, When The Trumpet Fade dll. Dokumentari peperangan pun ada kat Astro. Ini semua membangkitkan semangat 'askar' dalam jiwa saya. Kenapa?

Sebabnya dulu masa belajar di UUM, masuk PALAPES selama 3 tahun. Macam2 training askar yang saya dah buat. Masa tu, badan memang fit. Perut belum boroi lagi. Tiap2 minggu ada latihan seperti kawad, berlari, pumping, sit up, star jump, forward roll, side roll dan kadang2 menembak. Jeritan 'serang' dan 'bunuh' biasa la untuk menaikkan semangat. Tapi selalunya jeritan 'serang' masa nak makan je lah... hehehe

Aktiviti absealing dan repealing pun biasa buat.
Ni plak masa khemah tahunan. Gali kubu pertahanan. Terasa macam Rambo pulak. Tempat gali kubu ni adalah tempat lokasi penggambaran filem Leftenan Adnan. Yang saya angkat tu GPMG (General Purpose Machine Gun), berat nak mampus!.

Gini lah saya bila tiba bulan merdeka dan tengok cerita perang. Pasti teringat masa PALAPES dulu. Teringat masa training. Oleh itu, bagi kita semua, hargailah nikmat kemerdekaan ni. Kalau nak tau, letih 'berperang' ni... Ok, itu sahaja utk hari ini.

3 comments:

madier said...

Merdeka....Merdeka.....nan..ada ke gambo2 Palapes yg ada aku?heheehehe..blh ler email kat aku...heheheehhe...

Daie Kennye..Kennye...pe kabo?masuk umah Q lum?

Anonymous said...

nanti aku try tengok n scan... mungkin ada, mu kan satu platun ngan aku kan?

daie lum sampai... ujung bulang ni

Jankaulu said...

ganas kau...