Tuesday, August 12, 2008

Rendah dan Lebat...

Ni nak tunjuk gambor pokok Mutan kat kebun yang rendah dan lebat. Ada dahan mutan yang sekah akibat terlalu berat buahnya kerana teramat lebat. Rasanya dah 4 minggu ngangkut Mutan bawak balik Kuantan. Banyok sangat. Kera ngan tupai pun tak daya nak makan dah.

Ni yang kat belakang rumah. Dahan pokok ni la yang sekah.

Gunting je... Mudah

Budok kenit pun boleh capai...

Yang tinggi sikit, ambik pakai tangga

Sedapnya makan...

6 comments:

Eja said...

bestnya ader dusun sendiri atau mak bapok punyer... pokok2 lak buah lebat cm gtu...jeles betul la...

jankaulu said...

kalu aku ada rumah nanti, aku nak tanam pokok manggis 6. aku suka manggis. tapi katanya lambat nak berbuah kan...

tukang kebun said...

lambat sikit berbuah tetapi payoh nak mati. terendam dalam banjir pun still bole idup lagi. Mutan cepat berbuah. Durian lambat sikit tapi pokok durian manja dan ada perasaan. Kalau kita berkelahi berebut buah durian, mungkin pokok tu akan merajuk n tak berbuah lagi.

Eja said...

siap merajuk ker pokok doyan... agaknya pokok kt rmh kg x berbuah lg sbb penah merajuk kot.sape la yg duk gaduh bwh tuh!!! hai manjanya....

adek said...

Kebun di P6 tu mula taja pada tahun 1986 lagi. Dah 22 tahun.....letih nok jaga. Letih lagi dengor orang perlekeh. Orang yang nok buat kebun ni mesti cekal jugek......bukan tanam & tinggal.

pangsenam said...

walaupun letih tenaga dan letih telinga tetapi sekarang lihat lah hasilnya. Boleh buat amal jariah lagi bagi kat kawan2 (kawan yang dekat je, kat muadzam tak kira... jauh sangat).