Thursday, August 21, 2008

Panduan masuk rumah baru cara saya...

Hari ini saya nak bercerita tentang persediaan memasuki rumah baru. Ini pun setelah 'di desak' oleh seorang kawan supaya menulis tentang tajuk ni. Harap-harap dapat dijadikan panduan. Panduan ini pun saya dapat dari adik-beradik saya yang telah membeli rumah.

Sebelum itu saya nak ingatkan bahawa panduan saya ini hanyalah untuk mereka yang mempunyai bajet yang terhad seperti saya. Bagi mereka yang mempunyai duit yang banyak, maka saya rasa panduan ini tidaklah berguna.

Memang seronok dapat masuk rumah baru, pulak tu rumah sendiri. Macam-macam yang difikirkan untuk dibeli dan menghias. Perkara pertama yang penting adalah grill. Nilainya bergantung kepada rumah. Rumah teres mungkin murah sikit sebab yang hendak digrill mungkin tak seluas rumah semi-D. Cuba cari kedai yang buat grill, ajak dia datang rumah untuk ukur. Panggil 2-3 kedai. Bandingkan harga. Pilih harga yang paling murah. Kemudian, jangan bayar habis. Bayar sikit-sikit sehingga siap. Bila dah siap, periksa hingga puas hati. Dah puas hati baru habiskan bayaran. Kos grill selalunya dalam RM2000 - RM4000 bergantung kepada jenis rumah dan material.

Lampu dan kipas pun penting. Selalunya rumah yang kita beli ni dalam proses pembinaan jadi, bolehlah beli kipas dan lampu sedikit-sedikit. Setiap bulan beli satu lampu or kipas. Buat bajet sesuai. Macam-macam lampu ada. Kalimantang, downlight dan lain-lain. Ruang mana yang perlu lampu mahal dan ruang mana lampu murah. Dan ingat, bila ada lampu dan kipas, mesti nak pasang juga. Jadi, buat juga bajet untuk upah pasang. Selalunya satu point dalam RM10 - RM20.

Kemudian mangga kunci pun kena beli juga. Ye la kan nak kunci pagar, pintu dan grill nanti. Brand mahal ada, brand murah pun ada. Jenama biasa adalah Solex. Kos untuk mangga ni dalam RM100.

Railing langsir pun kena pasang juga. Kalau tak, nak sangkut mana langsir?. Tak kan takde langsir... nanti orang nampak dalam rumah. Harganya kena la tinjau kat kedai hardware. Ukur dulu tingkap dan sliding kat rumah. Bahagian mana nak double or triple railing. Rumah saya dulu (semi-d) kosnya dalam RM200 - RM300.

Kemudian masuk bab deposit api dan air pulak. Rumah saya deposit api RM250 manakala air pulak RM80. So, kira la sendiri.

Kalau ada astro, kena la sediakan RM100 untuk upah cabut dan pasang piring astro. Kalau tak ada bajet, buat sendiri je.

Dah siap semua sekali, baru la nak pindah. So, nak pindah rumah ni kena ada bajet juga. Kena sediakan upah lori, makan minum, tukang angkat barang lagi. Yang ni kena pandai deal la. Guna lori kawan ke... jiran ke. Tukang angkat pulak, mungkin kawan2 boleh tolong tapi kita kena la belanja makan.

Setakat ni, itu sahaja lah yang saya ingat. Itu yang paling asas la. Koman-koman pun RM5000 juga habis. Kalau ada duit lebih dan kaya raya, bolehlah nak mengecat rumah, buat kabinet dapur, buat feature wall, renovate dan beli barang2 baru dan mahal. Nak berlawan2 dengan jiran dan kawan2 yang lain pun boleh. Tetapi jika bajet kurang macam saya ni... pakai la mana yang ada je dulu. Beli la ansur2. Janji hati gembira.

Ini pendapat saya dan mengikut pengalaman saya sahaja... bagaimana pula dengan kawan2 yang lain yang telah masuk ke rumah baru?

10 comments:

Mc Zue said...

nan.. astro DUlu memang Rm100.. sekarang ni agak2nya RM100 lagi ker? hehehe..

orang baik said...

aku rasa RM100 lagi...

madier said...

zue..ko upah jer sape2 cabut ngan pasang astro tu...masa aku pindah pekan ke bpht,aku suh abg awie jer cabut...hehehe..byr ler jugak..tapi taklah sampai rm100...

pastu time aku nak dtg UK ni,aku upah org kedai jual TV yg cabutkan..upah rm70 jer...sebab takde org nak guna...hehehe...

Mc Zue said...

d..pastu astro ko tu kobagi sapa pakai? hehehe

Eja said...

msk umh sewa baru pun kena pakai byk duit gak..(nk jugak...) hehehhe

jankaulu said...

emm...kalau ada rumah nak buat konsep minimalis. semua minima. he he he. maklumlah duit pun minima. he he he.

Terima kasih nan...

jankaulu said...

zue, kau nak pindah ke? kenapa cabut astro?

madier said...

zue..masa tu takde org nak pakai,so aku terminate...pastu adik ipar aku amik astro guna akaun aku...so skang dia mskkan kat umah jb...hehhehe...

aKSARAfENDI said...

nsb baik trjmpe blog ni..ada pnduan nak msuk umah baru...

mizzura said...

thanks for the info...kenala catu apa yang patut bulan ni ... :-)