Monday, September 8, 2008

Mengambil Air Kabung...

Hari ni nak bercerita tentang air kabung. Kat Pangsenam ada seorang Pakcik ni yang masih lagi mengambil air kabung untuk di minum atau di buat nisan kabung. Air kabung ni di ambil dari pokok kabung. Nampak macam payah juga nak mengambilnya. Kena ada teknik juga.

Ni buluh yang digunakan untuk menadah air kabung tersebut.

Pak cik ni nama dia Kasim bin Ahmad. Orang panggil dia Pak Teh Kassim. Dah tua dah pak cik ni...

Mula-mula kena tengok dulu keadaan pokok kabung tu...

Telek dulu mayang kabung tu sebelum di dedeh sedikit hujungnya supaya air kabung keluar.

Lepas dedeh dan air kabung dah keluar, tadah melalui lubang buluh tadi.

Yang tinggi kena panjat lah sikit. Nampak tak belakang tu? Sungai Pahang tu... sebenarnya pokok kabung ni suka tumbuh kat tepi sungai.

Atas buluh tu hingga ke lubang kat buluh tu kena cover dengan plastik. Tak tau pulak kenapa. Mungkin tanak bagi semut masuk kot sebab air kabung ni manis rasanya.

Ini lah rupa air kabung. Kalau dibiarkan lama2, ia akan menjadi cuka. Air kabung ni boleh diminum terus. Boleh juga dimasak dahulu kemudian baru diminum. Kalau dimasak lama2, ia akan bertukar menjadi nisan kabung. Warnanya akan bertukar menjadi hitam, macam madu lebah. Selalunya nak menjadikan nisan kabung kena la masak sekurang2nya 2 jam. Saya dah try buat baru2 ni... mudah je. Nanti saya cerita macammana nak buat. Ok, itu sahaja untuk kali ini.

1 comment:

PANITIA BIOLOGY said...

Salam, real gambar kat sini, w/pun dah 4 tahun... Syukran, atas info ini... Ziarahlah blog panitia saya... http://biology-aasharifah.blogspot.com =)