Tuesday, September 23, 2008

Mercun...

Dekat2 nak raya ni teringat masa kecik2 dulu main mercun. Meriah sungguh pada masa tu. Macam-macam jenis mercun ada. Mercun papan, katak, gasing, roket, mercun lidi, mercun tarik dan lain-lain lagi. Harga pun murah pada masa tu, seingat aku RM1 untuk 12 batang mercun lidi. Tapi, murah2 pun nak mencarik RM1 tu yang payah.

Tapi sekarang, dah tak merasa nak main mercun. Maklumlah, kerajaan dah haramkan mercun ni. Pengharaman oleh kerajaan pun bersebab. Kita tak boleh salahkan kerajaan. yang kita patut salahkan ialah para 'makhluk' yang menyalahgunakan mercun ni. Makhluk ni lah yang telah menarik keseronokan bermain mercun ni dari kita. Seingat aku la, aku dulu takdelah nak membuat mercun sendiri. Tak la pulak mencari batang paip untuk dibuat mercun. Paling ganas pun dulu, letak mercun dalam kereta mainan... kasik meletup. Paling nakal pun, ikat mercun tarik kat selipar orang.

gambar hiasan

Bila tengok rampasan mercun, terasa la nak bermain semula. Tapi, dalam pada haram tu pun, ada lagi makhluk2 yang putus jari dan cedera disebabkan mercun. Nampaknya, lambat lagi la kerajaan nak tarik balik pengharaman mercun ni. Maknanya, setiap raya takdelah aktiviti main mercun lagi...

No comments: