Wednesday, September 10, 2008

Taman Tamadun Islam...

Di kesempatan melawat Terengganu dulu, saya sempat juga melawat ke Taman Tamadun Islam yang terletak di Pulau Wau Man, Losong. Ia terletak bersebelahan dengan Masjid Kristal.

Taman Monumen TTI ini menawarkan kita satu pengalaman yang unik. Ia memaparkan 21 buah monumen Islam yang hebat dengan mengimbas kembali zaman kebangkitan Islam sebagai sebuah agama global lagi sofistikated.

Bayaran tiket untuk orang dewasa ialah RM10. Kanak-kanak pula RM5. Warga emas yang berumur lebih 60 tahu pun RM5. Selepas bayar tiket, kita akan diberi satu pasport dan peta yang menerangkan keseluruhan taman tersebut.

Antara perkara menarik yang boleh kita lakukan disini adalah menonton tayangan video di monumen, mencuba permainan skrin sentuh, membeli di kedai cenderamata dan melihat barangan yang dipamerkan di galeri setiap monumen. Ni ada sedikit gambar disana...

pintu masuk...
Monumen Masjid Negara Malaysia. Scale 1:9
Monumen Kubah As Sakhrah, Palestin. Scale 1:4
Monumen Abu Nasr Parsa, Afghanistan
Monumen Masjid Kul Sharif, Kazan, Russia. Scale 1:6
Monumen Masjid Mohd Ali, Egypt. Scale 1:8.
Monumen Taj Mahal, India. Scale 1:10
Monumen Masjid Badshahi, Lahore Pakistan. Scale 1:8

Monumen Masjid Great of Samarra, Iraq. Scale 1:5:7

Ini lah beberapa monumen yang terdapat disana. Banyak lagi monumen lain seperti monumen masjid sultan Omar Ali Saifudin Brunei, Kudus Minar Indonesia, Masjidil Haram, masjid Suleyman Turki dan lain-lain.

Tempat ni luas, kalau letih boleh naik tram, basikal atau buggy. Tapi kena bayar lah. Ok... itu sahaja untuk kali ini. Selamat bercuti-cuti Malaysia.

3 comments:

jankaulu said...

entah bila aku nak gi....

madier said...

wahhh..best.best..takyah gi luar negeripun blh tgk seme masjid kat dunia ni...tu kat Negeri aku ke tu??cam tak caya jer....hehehe...lama dok balik negeri....

Mc Zue said...

rupa-rupanya melaysia ni setaraf negara luar juga ya..macam tak caya jer..hebat..hebat..