Thursday, September 18, 2008

Cuti Raya...

Alhamdulillah, majikan tempat saya berkerja telah bermurah hati untuk memberi cuti raya bermula 26hb September hingga 5hb Oktober. Maknanya, cuti start Jumaat minggu depan, kemudian 6hb start semula kerja. Kalau student dah balik semula, ada lah kelas. Selalunya, student ni tak balik lagi. Alasannya ialah tiada tiket bas. Untuk kelas sebelum balik raya ni pun dah ada student datang bagitau yang dia tak masuk kelas hari Khamis minggu depan sebab dah balik ke kampung hari rabu. Alasan yang sama, tiada tiket bas. Hmmm...

Tahun ni saya beraya di Pekan. Kemudian pada hari raya kedua, akan balik ke Pangsenam. Sesiapa yang nak datang, anda dialu-alukan. Boleh la makan kuih raya, ada lah buat sikit-sikit. Beli pun ada. Lemang pulak mungkin buat kat Pekan. Ketupat pun mungkin buat.

Kat Temerloh tahun ni, semua yang berkahwin balik hari raya kedua. Maknanya pagi raya hanya ada boh, mok, kokngoh dan abang je. Raya kedua pasti bena la kat sana. Pasti ada makan besar dan aktiviti bila semua balik. Yang pasti tahun ni nak bergambar beramai-ramai. Adek dah utarakan cadangan ni. Nampaknya dia la kena sediakan peralatan dan persiapan lampu. Yang penting, semua orang kena bawak balik baju raya masing-masing.

Makanan pula? Pastinya rendang daging dan gulai ayam kampung. Kalau sempat, buat lagi lemang kat Pangsenam ni. Dodol? Tak buat rasanya sebab agak rumit. Rasanya last buat dodol pada tahun 2002 dulu. Ketupat? mungkin ada lagi lebihan hari raya pertama.

Aktiviti berziarah ke rumah saudara mara pasti dilakukan pada hari raya ni. Rumah yang akan diziarahi ialah rumah wan, mok tang tipoh, aki de, arwoh tok ki, ayoh wa dan mim ya ya. Kalau dan, banyak lagi rumah boleh pergi.

Ok la. Nanti dah habis raya, saya cerita pasal raya tahun ni pulak. Oh ya, sekadar peringatan, kita ni dah nak masuk 10 hari terakhir Ramadhan, maknanya lipatkan lagi ibadat kita untuk mencari malam 1000 bulan. Dan satu lagi... dah berzakat fitrah ke belum?

2 comments:

madier said...

Selamat bercuti sakan ler....

Eja said...

gaye bunyi.. meriohnyer raye dia.. slmt berhari raya, slmt bercuti pjg...