Thursday, November 6, 2008

Ikan Lampam...


Ni ikan lampam (sejenis ikan sungai). Ia banyak terdapat dalam sungai Pahang. Kalau di Temerloh, kita boleh beli ikan ni kat pekan sehari Temerloh (di sepanjang tebing sungai Pahang)setiap hari ahad. Ada yang kecik dan ada yang besar.

Ikan ni sedap jika digoreng . Begitu juga dengan telurnya. Ada sesetengah orang akan bakar telur ikan ni yang dibalut dengan daun pisang. Ikan atas ni dah disiang. Akan di goreng dengan telur2nya sekali. Makan dengan nasik memang sedap. Makan sekali dengan sambal mencepu. Pergh!!!

7 comments:

Jankaulu said...

Ikan lampam jawa pernah dengar tak? warna dia tak merah tapi warna standard ikan darat...

Anonymous said...

ya, lampam biasa tang ekor dan sirip ada warna kemerahan sikit

Anonymous said...

ikan ni banyak tulang tau. kalau goreng, isi kat perut yang paling best

Eja said...

Penah dgr, tgk, siang n masak ikan lampam ni tp...nak try makan tu x bape nk boleh lg...

Jankaulu said...

kenapa pulak? tak makan ikan darat ke? kan awak duduk di darat jugak.

he he he

Eja said...

ntah lain mcm jer rasa bila mkn. dulu abg sy penah beli ikan sg (agk besar n mahal dr kwn dia yg gi mancing). mak sy punya la bsh beria2, bmbg berbau nanti.masak lemak cili api. dan abg sy paksa mkn dgn alasan berthn2 mkn ikan laut, x bosan n xnk rasa ke ikan sg.nak amik ati dia punya pasal, terpaksa mkn. berair mata nk thn rasa n nk abiskn. bila dia tgk cm pelik je muka sy dis suh stop. sian pulak..ler ni, keli berlada cili api k.long cafe msk je mampu mkn, org lain msk blom bleh lg...

Eja said...

jan: nk kena duk kat laut dulu ker baru leh mkn ikan laut...