Friday, November 7, 2008

Sambal Petai...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Saya dah bagitau yang saya memang tak makan ulam petai mentah2. Walaupun kat kebun ada pokok petai dan majoriti ahli keluarga makan petai tetapi saya memang tak usik pun petai ni walaupun ada di meja hidangan. Maknanya kat sini, tak semua orang kampung makan ulam petai. hehehe...
Ni la rupanya petai hasil pokok di kebun kami. Selalunya bila nak makan, boh akan mengaitnya kat pokok. Yang paling cekap kait petai sudah semestinya boh la, diikuti abang dan adek. Nampak tak ulas2 petai tu? Gemuk kan?Nak buat sambal petai, kulit tu kita kikis dulu. Ni stail Pangsenam punya. Ada stail yang kupas dan ambik ulasnya sahaja. Lepas kikis tu kita potong la kecik2. Ah! nantilah saya bagi resepi. Ni citer pasal petai sahaja la.

Dah jadi pun sambal petai. Campur dengan ikan bilis tumbuk je. Ikan bilis pun bukan sebarangan yang boleh guna. Ada jenis2nya sahaja. Stail ni tak campur udang. Makan ngan nasik pas semayang jumaat bapok bestnye. Kami sekeluarga selalunya sebelum balik ke kl atau kuantan, akan buat bekal sambal ni. Dapat makan kat umah. Nanti saya bagi resepi ye.

9 comments:

Eja said...

sedapnya wat smbl petai gitu... family sy slalu gak wat gitu(nk jugok...). best skali kalu akak sulong yg wat smbl petai gtu.Kdg2 mjls/kenduri kecik2 kat umah(arwah/kesukuran/doa slmt) pun ada menu tu..yg cpt abis, menu smbl ikan bilis + petai la.ada lak ulam kcg botol, isi ikan masin grg bercili + bwg mayang . Org tua suka menu gitu. Ayam2 ni org muda n budak2 je suka..

hisyamrahman said...

semmgnye lazat ne...ade pulok ikan masin...pergh...

alias derais said...

hui, bestnya jadi orang kampung kan? banyak ulam2an. diriku pun suka makan sambal petai jugak. biasalah, kita kan same2 orang kampung.

madier said...

best..best...kecur air liur aku nan...rasanya ada diberitahu petai(siap dikupas) ada dijual kat sini...tapi lum gi cari lagi...pah tgk blog dnan citer pasal petai...kena gi cari ni...hehehe

KOYAN said...

makan nasik putih..kicap..ngan sambai petai...best....

danny said...

jadi org kampung memang best!

anis said...

best nyer...adoi..lapor plak rasa..mcm da lama tak makan petai nie...letak udang pon best gak kan...yumm..yumm...

Mc Zue said...

nasib baik aku tak makan petai.. hehehe

Adzriel @ Liza AB said...

amboi... gemuk2 petainya. sukaaa