Friday, October 17, 2008

Raja-Raja Melayu...

4 comments:

madier said...

Gambar Sultan ngan MB/KM masing2 ke tu?sebab cam nampak Tok Guru Nik Aziz je tu...hehehe...

Hidup Tok Guru....Takbir!!!

Jankaulu said...

Ketuanan Melayu ialah fahaman perkauman bahawa orang Melayu adalah tuan kepada Malaysia ataupun Tanah Melayu. Orang Cina Malaysia dan orang India Malaysia dianggap terhutang budi kepada orang Melayu kerana menerima kewarganegaraan dan sebagai balasan.

Perkara ni ada disebut hak istimewa orang melayu mengikuti Perkara 153 dalam Perlembagaan Malaysia. Persetujuan quid pro quo atau beri-pemberian ini biasanya dipanggil kontrak sosial.

Konsep ketuanan Melayu sering kali diperkatakan dan dipolitikkan.

Yang nyatanya Raja-raja menjadi simbul perpaduan kaum, bukan untuk Melayu sahaja.

adanya...

hisyamrahman said...

melayu adalah satu bangsa yang terkenal dengan kesopanan, serta hemah yang tinggi disamping keberanian serta ilmu kepahlawanan yang tinggi...

tetapi...

yang menyedihkan kita pada ari ini adalah kelemahan bangsa melayu yang senang diperkotak katikkan oleh bangsa lain...semmgnye kita tidak mahu...peristiwa 13 mei berulang tetapi bukan lah bermaksud kaum lain sewenang2nye memijak kepala kite...

seharusnya kita kene bersatu agar bangsa kita akan terkenal seperti dahulu.

waulahhualam

Jankaulu said...

ya btul sgt, sbb tu kita yg dlm industri mgajar beruntung...kita kena kerja kuat dan selitkan semangat pembangunan diri pada student supaya tidak lemah.

walaupun ngajar komputer ke, nursing ke apa-apa ke, boleh diselitkan dengan unsur motivasi supaya bangsa Melayu bersatu.

tapi janganlah over dan berpolitik pulak, he he he.