Thursday, October 30, 2008

Panduan Manage Blog...

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua

Saya buat posting ni bukannye nak tunjuk pandai tetapi just nak bagi panduan je. Lagi pun tadi ada kawan kat Muadz sms bagitau yang dia terdelete statistik dalam blog dia. Jenuh la pulok nak ngajornye. Dulu dah ajor dah rasanya. Nok ngajor dalam sms payoh la pulok. So, saya pun bgtau yang saya akan tulis dalam blog saya. Maknanya, lepas ni kalau terdelete lagi, boleh la rujuk posting ni.

Dalam blog kita, kita boleh letak jam, statistik pengunjung, negara pengunjung, dari mana pengunjung datang dan lain-lain lagi. Cara nak letak dalam blog kita sama je semua. Yang kita nak hanyalah html code untuk dicopy dan pastekan dalam 'add element' dalam blog kita.

Untuk letak jam kita pergi kat Clocklink. Klik kat pautan yang saya buat ni atau pun klik kat jam di blog yang kita lawat tu. Pas masuk website clocklink tu, kita ikut je step by step dia hinggalah kita dapat html code. Copy code tu. Kat blog kita plak, kita pi kat customize (penjuru atas kanan blog), pastu add elemen/gadget, cari yang html punya dan pastekan code tadi kat situ. Save. Settle.

Itu untuk jam sahaja. Untuk tambahan yang lain, kaedahnya sama sahaja. Utk laman borak boleh pi kat Cbox (macam dalam blog saya) atau shoutbox (macam dalam blog zamri). Keburukan laman borak ni, pengunjung boleh menyamar dan tulis apa sahaja. Macam blog aliasderais dah kena serang dah oleh pengunjung yang biadab.

Nak masukkan statistik pengunjung blog, pergilah kat histats. Nak tahu pengunjung dari mana, klik di live traffic feed. Nak tau pengunjung dari negara mana, klik kat flag counter. Yang anda nak hanyalah html codenya sahaja. Semua ni rasanya free je.

Nak tukar template blog kita pun boleh. Tapi saya malas nak tukar2 template ni sebab ianya rumit dan kadang2 ia tak sesuai dengan code yang kita ada tu. Guna template yang ada je dan kadang2 tukar macam sukiman.

Ok. Itu sahaja untuk kali ini. Harap2 ia dapat jadi panduan. Niat saya bukan nak tunjuk pandai. Just terlanjur ada kawan bertanya tadi. Dah berkali2 ajar dia ni, masih tak paham2 hehehehe...

3 comments:

Jankaulu said...

Komputer2 ni susah la 6, bukan macam kek pisang. Aku pulak bukan jenis semangat nak explore pulak, he he he.

tak apa aku try buat ptg karang, kalau tak muncul2 jugak, namanya gagallah tu, he.

Anonymous said...

kalau dah ada tapi terdelete. kena sign in smula dan ambil/copy code tu semula.

KOYAN said...

ilmu yang penuh manfaat...