Saturday, September 12, 2009

Pasar Ramadhan...

Assalamualaikum...

Pernah pergi ke pasar ramadhan? Pasar yang menjual makanan untuk berbuka puasa. Ada jual air tebu, ayam golek, nasi beriani, murtabak dan lain lagi. Kalau kat Kuantan ni pasar ramadhan yang popular adalah dekat stadium dan masjid negeri. Kat sebelah masjid negeri ni ada padang MPK. Selalunya ramai orang berbuka kat sini, di tengah padang. Macam orang berkelah je.

Kebab... sekadar hiasan

Kesesakan memang tak dapat lari dari pasar ramadhan. Mula dengan kawasan parking hinggalah ke kawasan pasar ramadhan tu sendiri. Walaupun sesak, janganlah kita sampai tak menghormati orang lain. Jangan ingat hanya kita sahaja yang berpuasa dan nak berbuka dengan air tebu, kebab dan ayam panggang madu. Hormati juga pada orang lain yang sama2 nak membeli.

Mengikut pandangan dan pengalaman saya, segelintir orang kita memang tak pandai menghormati orang lain. Ada yang buat muka sposen je tunggu dalam kereta dan menghalang lalulintas sambil menunggu kawannya membeli juadah. Sambil tu dia nyalakan emergency signal kononnya. Orang ni kita sifatkan sebagai seorang yang merasa gembira jika melihat orang lain susah.

Ada juga yang park kereta dia mem'block' kereta orang lain padahal ada lagi kawasan parking lain tapi jauh sikit je dari pasar ramadhan. Orang ni kita boleh katakan sebagai lembu yang memakai topeng manusia.

Ini belum kita lihat dalam pasar ramadhan tu sendiri. Ada tu siap 'miting' lagi ditengah2 orang berpusu2 tu sambil bergelak ketawa. Yang suka brek emergency jangan cerita lah... cukup ramai. Yang tak beratur pun ramai juga. Aduh! cukup menguji kesabaran betul bila ke pasar ramadhan ni.

Itu aje coretan aku untuk bulan ramadhan pada tahun ni. Selamat mencari Lailatul qadar.

1 comment:

Jankaulu said...

apa nak jadi dengan masyarakat kita kan...?